Sprawdzona Dieta
Wstęp Wyszukiwarka diet Tabele dietetyczne


Dieta 1000 kalorii Dieta Atkinsa Dieta Bananowa Dieta Dukana Dieta Grejpfrutowa Dieta Jabłkowa Dieta Jogurtowa Dieta Kapuściana Dieta Kopenhaska Dieta Lekkostrawna Dieta Mayo - Jajeczna Dieta Mleczna Dieta Montignaca Dieta Orientalna Dieta Owocowa Dieta Owsiana Dieta Ryżowa Dieta South Beach Dieta Śródziemnomorska Dieta Strukturalna Dieta Warzywna Dieta Wątrobowa Dieta Wegetariańska Dieta Ziemniaczana

Dieta Wegetariańska

Zalecany czas: Styl życia | Stracona waga: ?? kg | Rygorystyczność: ?? | Jadłopis na stronie: Nie

 Dieta wegetariańska nie jest do końca kuracją żywieniową nastawioną na utratę kilogramów, jest to tak naprawdę program żywieniowy oraz styl życia bez określonego cyklu. Dieta wegetariańska wiążę się z całkowitą rezygnacją z mięsa oraz ryb. Pomimo wyeliminowaniu z naszego menu białka zwierzęcego będąc na diecie wegetariańskiej będziemy wstanie za o patrzeć nasz organizm w niezbędne składniki mineralne, witaminy. Komponując posiłki musimy dobierać jak najbardziej wartościowe produkty by znieść różnice spowodowaną usunięciem z naszego jadłospisu mięsa i ryb a co za tym idzie dużej ilości ważnych składników odżywczych. Od teraz dotychczasową rolę mięsa muszą zająć produkty bogate w białko, witaminy B12, żelazo, cynk, kwas foliowy i wapń które są niezbędne dla ludzkiego organizmu. W diecie wegetariańskie źródłem białka jest nabiał, rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, bób i soja),Witaminę B12 znajdziemy w produktach mlecznych, mleku i jajach. Cynk zawarty jest w roślinach strączkowych, warzywach, produktach mlecznych, jajach, pełnych ziarnach i orzechach dobrym źródłem cynku jest również kukurydza i groch.. Kwas foliowy w kuracji wegetariańskiej znajduje się w owocach, fasoli, zielonych warzyw liściastych, orzechach ziemnych. Żelazo w trakcie diety wegetariańskiej dostarczą nam zielone warzywa jak natka pietruszki, brukselka, brokuły, sałata, fasolka szparagowa, ponadto jest w gotowanej fasoli oraz w pełno ziarnistych produktach zbożowych ( pełnoziarniste pieczywo, musli, kasza, płatki ) a także owocach ( morele, daktyle, suszone figi ), zółtkach jaj.

Wapń dostarczymy jedząc produkty mleczne, chleb razowy, ciemnozielone warzywa liściaste, orzechy oraz pestki słonecznika. Będąc na diecie wegetariańskiej minimalizujemy spożycie soli oraz cukru. Pamiętajmy by kuracja była skuteczna unikamy także produktów wysoko przetworzonych które zawierają sztuczne barwniki oraz środki konserwujące. Program wegetariański jest dość bogaty w błonnik. Znajdziemy go makaronach, ziemniakach, pełnoziarnistym chlebie oraz kaszy. Występuje także w całej gamie warzyw i owoców. Pomimo braku mięsa i ryb dieta wegetariańska jest bardzo różnorodna i wbrew opinniom bardzo zdrowa. Braki spowodowane odstawieniem mięsa i ryb da się zastąpić produktami równie wartościowymi i bogatymi w niezbędne składniki i witaminy. Realizując założenia kuracji możemy liczyć się z początkową utratą kilogramów na poziomie 2 kg na 2 tygodnie, który mniej więcej utrzymuję się na tym poziomie przez około jednego miesiąca.  

Odmiany wegetarianizmu 

  Dieta wegańska: (wegetarianizm ścisły) jest dietą która kategorycznie wyklucza oraz eliminuje wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Weganie uwzględniają tylko wyłącznie produkty pochodzenia roślinnego. Dieta wegańska może dzielić się dalej na inne mniejsze kierunki: frutarianizm oraz witarianizm.

 

  • Witarianizm zabrania spożywania produktów które były poddane obróbce termicznej. Witarianie akceptują tylko żywność nie przetworzoną przemysłowo oraz podgrzewanie jedzenia w temperaturze nie przekraczającej 41°C. Witarianizm polega głownie na spożywaniu wyłącznie świeżych owoców i warzyw. Osoby będące na witarianami nie piją napojów jak kawa, herbata, soki czy zwykłe napoje. W ich miejsce zastępują wodą mineralną. Witarianie uważają iż gotowanie niszczy w żywności enzymy i składniki odżywcze.

  • Frutarianizm jest najbardziej radykalną odmianą wegetarianizmu. Frutarianie nie tylko nie spożywają mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego ale także nie spożywają żadnych warzyw i owoców które musieliby sami zerwać. Ich menu ogranicza się tylko do tych owoców które same spadną z drzewa nie akceptują także ziemniaków i szpinaku oraz marchwi i sałaty. Naukowcy twierdzą iż tak ubogie menu nie jest wstanie zaopatrzyć organizmu we wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

  Dieta laktowegetariańska: jest łagodniejszą odmianą wegetarianizmu. Laktowegetarianie dopuszczają w swojej diecie spożywanie mleka i jego przetworów.

Dieta laktoowowegetariańska: jest dietą w której oprócz produktów pochodzenia roślinnego dozwolone jest również mleko i przetwory na jego bazie oraz jaja.

Dieta semiwegetariańska: dopuszcza spożywanie jaj i mleka oraz drobiu i ryb. Wyklucza natomiast tylko spożywanie czerwonego mięsa.

 



Plusy/Zalety posiłków wegetariańskich:

 

  • wysoka podaż błonnika pokarmowego

  • małą kaloryczność potraw

  • zwiększony udział jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych,

  • wysoka zawartość węglowodanów złożonych

  • korzystny stosunek sodu do potasu.

  • wysoka wartość odżywcza

  • ograniczona zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych

  • brak lub niska zawartość cholesterolu

  • zwiększona ilość witaminy C,

 

Minusy/Wady posiłków wegetariańskich:

 

  • wegetarianie mogą miewać problemy z pokryciem zapotrzebowania energetycznego

  • zbyt uboga podaż białka, która może przełożyć się na różne schorzenia jak np. kruche kości. Dieta wegetariańska stanowczo nie powinna być stosowana przez kobiety w ciąży oraz w okresie
    karmienia piersią, a także przez dzieci i młodzież która potrzebuje protein do rozwoju organizmu.

  •  problemy z pokryciem zapotrzebowania na witaminę B12 oraz witaminę D, co może wiązać się z występowaniem niedokrwistości w przypadku deficytu witaminy B12 oraz krzywicą przy braku witaminy D.

  • Niska przyswajalność wapnia, żelaza, cynku, co wiąże się ze zwiększonym zagrożeniem niedokrwistością z niedoboru żelaza u wegetarianek oraz u weganek zwiększonym ryzykiem osteoporozy, która spowodowane jest brakiem podaży mleka i jego przetworów,

 

 

Konsekwencje zdrowotne stosowania diety wegetariańskiej

 

Zwiększone ryzyko:

 

osteoporoza, zaburzenia neurologiczne, niedorozwój fizyczny, niedorozwój psychiczny, zaburzenie miesiączkowania ( u kobiet), niedokrwistość, biegunki, krzywica, niedożywienie.

 

Zmniejszone ryzyko:

 

otyłość, cukrzyca, zaparcia, próchnica zębów, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory jelita grubego, choroby serca, kamica..

 

Wegetarianie bądź osoby stosujące dietę wegetariańską są z pewnością zdrowsze ponieważ spożywają wiele zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów, rezygnują także z alkoholu papierosów i innych zbędnych a szkodliwych dla naszego zdrowia używek. Ważne jest jednak iż na przykład zwiększona podaż błonnika na którą narażeni są wegetarianie może zwiększać na przykład absorpcję cynku lub żelaza co może skutkować niedokrwistością i wieloma innymi objawami. Ważne jest zatem będąc na diecie wegetariańskiej by tak zbilansować nasze menu by starać się dostarczać ważne elementy jak witaminy, pierwiastki mikro i makro elementy poprzez podaż innych produktów bogatych w nie. Na przykład w przypadku diety wegan gdzie występuje całkowite eliminacja mięsa z jadłospisu trzeba zastąpić je kotletami sojowymi, tofu bądź nasionami roślin strączkowych wtedy unikniemy nie doboru białka. Znowu by ,,pozyskać,, wapń który normalnie byśmy dostarczyli pijąc mleko zamiast tego pijmy mleko sojowe które dodatkowo jest wzbogacone w wapń. W celu uniknięcia niedoborów zaleca się także suplementację diety witaminą B12, witaminą D oraz wapniem. Podsumowując, dieta wegetariańska pomimo tego iż może nie zapewniać pełnego zapotrzebowania energetycznego, a także niektórych składników jak białko czy witaminy w takich wartościach jakie potrzebuje dziennie nasz organizm jest z pewnością dietą zdrową i wartą polecenia. Kuracja wegetariańska ogranicza spożywanie tłuszczy nasyconych, zwiększa ilość spożywanego błonnika co z pewnością zminimalizuje ryzyko pojawienia się chorób serca, cukrzycy czy nowotworów oraz zwiększa podaż węglowodanów złożonych.


Nadal zastanawiasz się czy ta dieta jest dla Ciebie?
Skorzystaj z naszej Wyszukiwarki diet.
Kalkulator BMI Kalkulator WHR Kalkulator PPM Kalkulator CPM Kalkulator spalania kalorii
Strona używa cookies
Kontakt Regulamin Serwisu